מועצת תלמידים | מועצה מקומית כאוכב אבו אל-היג'א

מועצת התלמידים והנוער



מועצת התלמידים והנוער

 

מהי מועצת תלמידים?

 

1. מבוא

 

מועצת התלמידים בבית הספר, המונחית והמודרכת על ידי מינהל החברה והנוער

במשרדנו, היא אתגר חינוכי לטיפוח מנהיגות נוער נבחרת המושתתת על ערכים

דמוקרטיים. הפעילות במועצה מזמנת התנסות באזרחות פעילה תוך עמידה על זכויות

האדם והאזרח. מעורבותה של המועצה בחיי בית הספר תסייע לחיזוק קהילת בית

הספר כגוף חינוכי המטפח את תלמידיו לקראת חיים בחברה דמוקרטית ותחזק את

זיקת התלמידים ואת השתייכותם לבית הספר ולעקרונותיו.

מועצת התלמידים בבית הספר נבחרת בבחירות דמוקרטיות, ועליה לייצג את כלל

תלמידי בית הספר; כמו כן עליה לדאוג לייצוג קבוצות ייחודיות, כמו עולים, תלמידי

החינוך המיוחד, תלמידים בעלי ליקויי למידה ונציגי מסלולים ייחודיים בבית הספר.

על כל מועצה לפעול תוך שמירה על מדיניות המוסד החינוכי ועל דגשיו.

האחריות להקמת מועצת התלמידים מוטלת על מנהל בית הספר. על המועצה לשמור

על מדיניות בית הספר ועל צרכיו מול צורכי קהל הבוחרים - התלמידים.

תחומי המעורבות, האחריות והשותפות של מועצת התלמידים בבית הספר יוגדרו

לאחר משא ומתן בין מנהל בית הספר, המורים, ההורים ונציגי התלמידים. התחומים

ייקבעו לאחר בירור שכל אחד מהצדדים יעשה ומתוך עמדה מנומקת. לאורך כל שנות

הפעילות יתקיים דיאלוג שוטף בין ההנהלה, בשיתוף מנהל בית הספר, ובין נציגי

התלמידים. 

 

 

 

 

 

קיימים ארבעה סוגי מועצות:

 - מועצת תלמידים בית ספרית

 - מועצת תלמידים רשותית, המורכבת מנציגים נבחרים מבתי הספר, מנציגי

ארגונים נבחרים ברשות, מנציגי תנועות הנוער שנבחרו לייצגם במועצה

הרשותית ומנציגים שנבחרו על ידי המתנדבים ועל ידי כל גוף המוכר על ידי

משרד החינוך.

 - מועצת תלמידים ונוער מחוזית, המורכבת מנציגים מכל הרשויות

 

 - מועצת תלמידים ונוער ארצית, המורכבת מנציגים נבחרים מכל המחוזות.

  

מועצת התלמידים כגוף ייצוגי

מועצת התלמידים בבית הספר היא גוף ייצוגי, ועליה לפעול על פי שלושה קריטריונים

(בהתאם לכללים החלים על גוף ייצוגי):

 א. עליה להיבחר בבחירות דמוקרטיות על ידי כלל תלמידי בית הספר.

 

 ב. עליה לפעול על פי תקנון אשר יקנה לה את התוקף החוקי והייצוגי לקיומה,

בהתאם ל"תקנון העל" שנחתם בשנת 1997 על ידי 720 צירים בוועידת

המועצות במעמד שר החינוך, פרופ' אמנון רובינשטיין, והיועץ המשפטי לממשלה,

מר אליקים רובינשטיין.

 

 ג. עליה להיות מוכרת הן על ידי גוף בוחריה והן על ידי הגוף התומך, הנהלת בית

הספר.

2. מטרות מועצת התלמידים בבית הספר

 1.2 לייצג את התלמידים בכל פורום של קובעי מדיניות

 2.2 לגשר ולקשר בין קהל הבוחרים, התלמידים, ובין הנהלת בית הספר, הגוף

התומך

 

 3.2 לדאוג לזכויות התלמידים ולחובותיהם

 

 4.2 לטפח תרבות הנהגה דמוקרטית בקרב התלמידים ובין כל באי בית הספר

 

 5.2 לחזק ערכים של אזרחות פעילה במשטר דמוקרטי הלכה למעשה

 

 6.2 להכשיר את הנציגים לשיח הוגן בין קהל התלמידים ברוח ההולמת חברה

דמוקרטית פלורליסטית

 

 7.2 להכשיר תלמידים נבחרים להנהגה ערכית, ההולמת אורח חיים דמוקרטי

פלורליסטי

 

 8.2 לפתח את ערך האחריות והייצוגיות בקרב כלל התלמידים

 

 9.2 לפתח נורמות של התנהגות תוך הקפדה על ערך הכבוד ההדדי

 

01.2

  לחנך למערבות ולשותפות חברתית בכל מסגרת שהתלמידים נמצאים בה

 

2.11

  להקנות מיומנויות של התנהגות במסגרות ניהול ציבוריות (כמו ניהול מו"מ,

קבלת החלטות פרסום, שיווק, התמודדות עם קונפליקטים, פתרון הוגן, גישור,

('דיונים בדילמות ערכיות וכד.

 

 

 

 

 

3. אמצעים לחינוך לאזרחות פעילה

 

 

 1.3  התנסות בתהליכי בחירות

   - כל תלמיד יכול להגיש את מועמדותו לבחירות כדי לייצג את התלמידים

  במועצה.

   -  כל תלמיד יכול לבחור את מועמדו למועצה.

   - הבחירות מתקיימות בהליך דמוקרטי ידוע מראש, לפי תקנון בחירות

  שחובר על-ידי נציגי התלמידים ואושר על ידי כלל בעלי זכות הבחירה.

   - כל אחד מתלמידי בית-הספר יכול להשפיע הן על קהל הבוחרים והן על

הנציגים הנבחרים.

 

 2.3 שותפות בעיצוב נורמות וחוקים המבטאים את אורח החיים הדמוקרטי בבית

  הספר

   - על נציגי המועצה לגבש את תקנון המועצה ולקבל את אישורו על ידי כלל

  התלמידים.

   -  על תקנון המועצה להתייחס לתקנון בית-הספר.

   -  על נציגי המועצה להשתתף בכתיבת תקנון בית הספר.

   -  על נציגי המועצה להשתתף בכתיבת אמנת בית הספר.

   - על נציגי המועצה להשתתף בתכנון השנתי של פעילות המועצה ובדרכים

לביצועו.

 

 3.3  פיתוח ביקורת ציבורית

   - על מועצת התלמידים לדווח על תכניותיה לכלל התלמידים ולקבל את

  אישורם לפעולותיה.

   -  על מועצת התלמידים לדווח על החלטותיה ולפרסמן.

   - על מועצת התלמידים למנוע ועדת ביקורת שתיבחר מבין כלל התלמידים

מחוץ למועצה) כדי לבקר את פעולות המועצה ולהעריך את הישגיה).

 

4.  התנאים שבית ספר שפועלת בו מועצת תלמידים חייב למלא

 4.1 בית הספר יקיים בחירות דמוקרטיות לאיוש נציגי המועצה.

 4.2 מנהל בית הספר ימנה מלווה-מנחה למועצה שעבר הכשרה מתאימה וקיבל

אישור ממינהל החברה והנוער במחוז וממנהל יחידת המועצות במחוז.

 4.3 מנהל בית הספר יקצה משאבים למלווה-מנחה. מומלץ להקצות 0.2 ש' לכיתה.

 4.4 בית הספר יקצה משאבים לפעילות הגוף הנבחר.

 5.4 על הנציגים לקבל הכשרה לתפקיד והעשרה תוך כדי מילוי התפקיד, על ידי מנחה

המועצה ובסיוע תכניות מינהל החברה והנוער.

 6.4 בית הספר יספק תנאים בסיסיים לפעילות, כגון חדר פעילות, זמן מוקצב וקבוע

לפעילות, אפשרות שימוש בטלפון ובפקס והוצאת פרוטוקול ומכתבים, פרסום

'מידע, שירותי צילום וכו.

 7.4 בית הספר יאפשר קיום משוב על פעילות המועצה על ידי כל תלמידיו.

 8.4 ,בית הספר יציין ויתגמל את נציגי המועצה (בתעודת מחצית השנה או סוף השנה

.(בתעודה נפרדת, בטקס או במחווה אחרת

 9.4 בית הספר חייב להיות בקשר עם מועצת התלמידים והנוער היישובית-העירונית

ולבחור בבחירות דמוקרטיות נציגים ממועצת בית הספר למועצה

היישובית-העירונית.

5. קווים מנחים לפעילות המועצה

 1.5 על המועצה לקבוע נוהלי עבודה תוך התייחסות לערכים שנקבעו באמנת מועצות

התלמידים והנוער (שנחתמה בוועידה באייר התשנ"ו). האמנה מתייחסת לערכים

אלו: ייצוגיות, מעורבות, אחריות וכבוד הדדי.

 2.5 על המועצה לקבוע ערוצי תקשורת ונוהלי עבודה ברורים להבטחת דיאלוג מתמיד

בין הבוחרים לנבחרים.

 3.5 על המועצה, בשיתוף עם הנהלת בית הספר, לקבוע כללי משא ומתן וערוצי

תקשורת קבועים עם הנהלת בית הספר מתוך הסכמה משותפת.

 

 4.5 על המועצה לכתוב תקנון תוך התייחסות לתקנון הבית ספרי. התקנון יהיה תואם

את עקרונות "תקנון העל" שאושר על ידי משרד החינוך.

 

 5.5 על נציגי המועצה לדווח על פעולותיהם ועל החלטותיהם לכל תלמידי בית הספר

ומוריו.

 

 6.5 על חברי מועצת התלמידים לטפח קשרים עם קבוצות מנהיגות נוספות בבית

הספר ומחוצה לו, כמו מש"צים, מד"צים, חברי תנועות נוער, מועצה רשותית

ומועצה מחוזית.

 

 7.5 על המועצה לקיים בחירות דמוקרטיות פנימיות לשליחת נציגים למועצת

התלמידים והנוער הרשותית.

 

 8.5 בבית ספר שש-שנתי מומלץ לקיים שתי מועצות נפרדות, כדי לשתף מספר גדול

יותר של נציגים. על שתי המועצות להיפגש ולתאם עמדות ונהלים המושתתים על

כל האמור לעיל.

 

 

6. מלווה-מנחה המועצה

 

 

 1.6  תפקיד המלווה-המנחה של מועצת התלמידים והנוער

   א. על מלווה-מנחה מועצת התלמידים והנוער לעבור הכשרה לתפקידו. אחריות

  ההכשרה היא על מינהל החברה והנוער במחוז.

   ב. על המנחה לפעול לקידום מנהיגות התלמידים בבית הספר בכלל ולסייע

  לעיצוב מנהיגות מועצת התלמידים בפרט.

   ג.  .על המנחה לייצג את הנהלת בית הספר בקשר עם מועצת התלמידים

   ד. על המנחה לסייע ביחסי הגומלין בין המועצה, כגוף נבחר ייצוגי, לבין כלל

  המורים והנהלת בית הספר.

   ה. על המנחה להיות אחראי, כנציג הנהלת בית הספר, לקיום בחירות

  דמוקרטיות למועצת התלמידים ולסייע בקיומן.

   ו. על המנחה להיות אחראי להכנת התלמידים וצוות המורים לקראת

  הבחירות למועצה.

   ז. על המנחה להדריך ולהנחות את המועצה הנבחרת (על פי אמנת מועצות

  (התלמידים.

   ח. על המנחה לדאוג לשילובם של נציגי התלמידים בפורומים השונים

  הקיימים בבית הספר ובתהליך קבלת ההחלטות.

   ט. על המנחה להדריך את חברי המועצה להתחשב בצרכים הלגיטימיים של

  כלל התלמידים וחברי הצוות בבית הספר כאחד.

   י.  על המנחה לסייע בגיבוש תכנית עבודה שנתית.

   יא. על המנחה לסייע לתלמידים במפגשים קבועים עם צוות ההנהלה והמורים.

 

   יב. על המנחה לקיים קשר עם גורמים בקהילה ולסייע לתלמידים בקשריהם

  עם גורמים בבית הספר ובקהילה.

   יג. על המנחה להיות שותף לצוות היגוי לחינוך חברתי-ערכי-קהילתי בבית

הספר ולכל מובילי התכניות הבלתי פורמאליות שבו.

 

   יד.  על המנחה לעמוד בקשר עם מנחה מועצת התלמידים והנוער הרשותית.

   טו.  על המנחה לתכנן מערך משוב והפקת לקחים.

   טז. על המנחה להשתתף בפורום מנחי מועצות בית ספר והרשות הקיים ברשות

  ובמחוז.

   יז. על המנחה לסייע למועצה בשיווק פעילויותיה ובפרסומן.

 

 2.6 דרישות התפקיד

א. על המלווה-המנחה להיות בעל תואר ראשון ותעודת הוראה.

ב. עליו להיות מורה קבוע מצוות בית הספר.

ג. עליו להיות מוכן לעבוד גם מעבר לשעות ההוראה.

ד. עליו לקבל אישור מהפיקוח של מינהל החברה והנוער במחוז.

 

 3.6 הכשרה

על המלווה-המנחה להשתתף בקורס מנחי מועצות של מינהל החברה והנוער,

לפחות בן 56 שעות.

 

 4.6 ניסיון

על המלווה-המנחה להיות בעל ניסיון של שלוש שנים בהוראה ובחינוך כיתה.

 

 5.6 כישורים אישיים

על המלווה-המנחה להיות בעל הכישורים שלהלן:

יכולת תכנון, ארגון ועבודת צוות

 יכולת הדרכה ליחידים ולקבוצות

 יכולת הנחיית דיון

 יכולת הידברות עם בני נוער, עם מורים ועם אנשי הנהלה

מיומנות בתקשורת בין-אישית

יזמה ופתיחות.

 

 

מחלקות המועצה לחץ
מועצת התלמידים https://kaokab-abu-alhija.muni.il/public/uploads/topics/16863914981604.pdf
שתף :